24.2.10

My Facebook

Aku baru je terdengar lagu Kumpulan Gigi yang bertajuk My Facebook... Mulut aku pun sebok jelah ikut menyanyi, padahal lirik tak berapa nak tahu. Jadi, aku pun carilah lirik lagu tu dan lepas je baca dan memahami lirik lagu itu, aku rasa macam lagu ni hampeh betul..

Gigi – My Facebook

Berawal dari facebook baruku
Kau datang dengan cara tiba-tiba
Bekas kekasih yang lama hilang
Satu dari kekasih yang terbaik

Mungkin waktu yang ku persalahkan
Mungkin saja keadaan yang salah
Terpikir hati untuk mendua
Tapi nurani tak bisa mendua

Ku hanya bisa membagi kisah-kisah lama
Ku hanya bisa membagi cerita nostalgia

Cuma itu yang ku berikan
Cuma itu yang ku bisa persembahkan
Karna aku ada yang punya
Tapi separuh hati ini untukmu

Ku bisa saja putuskan dia
Ku bisa menutup semua cintaku

Tapi apakah kau pun setuju
Menyakiti seorang manusia

Ku hanya bisa membagi kisah-kisah lama

Berawal dari facebook baruku
Kau datang dengan cara tiba-tiba hmmm

Rasanya ramai yang TERjumpa dengan kekasih lama semula melalui Facebook. Itu juga terjadi kepada aku dan mungkin juga kepada anda yang sedang membaca blog saya yang tak seberapa ni. Kerana Facebook, ada yang gembira kerana dapat menjalinkan semula ikatan kasih sayang setelah sekian lama terpisah, ada juga yang sedih bila mendapat tahu yang bekas kekasih sudah menjadi isteri/suami orang tapi ada juga yang jadi tak tentu arah kerana perasaan terganggu untuk memilih pilihan hati terkini atau yang lama baru ditemui melalui Facebook (macam lagu atas ni...)

Adakah anda akan accept friend request atau search bekas kekasih anda melalui FB?

SITUASI PERTAMA: SINGLE
Pada yang masih single mingle ni mestilah akan accept sebab mesti rasa seronok. Yelah, untung-untung dapat menjalinkan semula hubungan, lebih-lebih lagi bila dapat tahu bekas kekasihnya sudah berjawatan besar. Tapi kena pastikan dahulu yang bekas kekasih itu juga single mingle ok?
Tapi ada juga yang single mingle ni nak ignore jugak sebab penuh dengan egois ataupun nak sorok sesuatu, yelah tak naklah bekas kekasih tahu dia kerja mana, duduk mana. Bak kata orang, what is pass is pass. Atau mungkin jugak dia rasa dipermainkan, "Dah ada girlfriend/boyfriend pun still nak cari aku?!"

SITUASI KEDUA : IN RELATIONSHIP/ENGAGED/MARRIED
Ada jugak yang memang dah ada kekasih baru tapi nak jugekk accept friend request bekas kekasih. Bagi aku, sesiapa yang accept ni sebenarnya bukan nak menjalinkan semula hubungan yang dah terbengkalai tu. Accept pun sekadar kawan je, pastinya kita akan rasa seronok sebab mahu tahu perkembangan dirinya. Atau lebih tepat lagi sebenarnya, kita nak tahu samada 'bolehkah dia hidup selama ini tanpa aku?'. Hehehe...
Tapi ada jugak yang accept sebab itu adalah first love dia dan menganggap pertemuan di FB sebagai takdir dan jodoh. Bila komen mengomen kat status masing-masing, mulalah memanggil dengan gelaran cintan cintun dolu-dolu... Sayang ler, Ayang ler, Sweety ler, Dear ler, Honey ler, Ushuk ler, Asham ler... Haaa, ni yang susah sikit ni. Mulalah jadi macam lagu kat atas ni. Yelah, memanglah lagu tu menunjukkan Si Penyanyi akhirnya memilih pasangan in relationship/engaged/married TAPI adakah dia ikhlas menerimanya? Lirik lagu ni menunjukkan yang dia masih sayangkan bekas kekasihnya tetapi tidak boleh menerimanya semula kerana sudah mempunyai kekasih/tunang/isteri/suami. Seolah-olah pasangan kini itu adalah satu halangan besar untuk mereka bersama semula. Kalau ini terjadi kepada anda dan anda mahu mengelak dari segala peperangan yang berlaku, maka cepat-cepatlah block bekas kekasih anda itu.... Tak pun, tak payah accept friend request bekas kekasih tu awal-awal lagi, kan kan kan?

Begitulah penangan FB dan bekas kekasih. Ini pendapat aku je... Yang penting, ikut kata hati anda sendiri... Pilih yang mana rasa patut dipilih. Aku terkena pada SITUASI KEDUA, tapi hati aku tak pernah goyah macam lirik lagu atas ni. Tak pernah walau sekalipun untuk kembali kepada mana-mana bekas kekasih pun (wah, macam ramai jer ni). Apa yang aku pilih sekarang, adalah pilihan muktamad aku. Aku tak mungkin akan berpatah balik. Pujuklah, rayulah... aku tetap akan pilih dia... Jadi jangan paksa sesuatu yang tak pasti. Kalau tak, aku block je nanti. Hehehe... macam pantun pulak :)

p/s: Love you so much Mr.Tunang

~~meowy~~

2 comments:

LiEz@ said...

aku setuju dgn pendapat ko.
once broken consider sold.
heheh

Zamnorashikin said...

yes.. no trade in okeh...