8.3.10

PONDAN

Pondan (juga dikenali sebagai Mak Nyah, Bapuk, Darai,Sama Spesis) merupakan istilah yang merujuk bagi golongan lelaki transeksual, yaini orang-orang yang mempunyai biologi lelaki tetapi mendakwa mempunyai naluri wanita. Golongan ini sering menggunakan istilah "terperangkap dalam tubuh yang salah" atau "wanita dilahirkan transeksual".

Menurut Laporan Negara oleh Profesor Madya Teh Yik Koon, Pensyarah Kriminologi dan Sosiologi di Universiti Utara Malaysia, yang tertonjol sebagai pakar tersohor dalam isu ini, mak nyah, yang secara amnya merujuk kepada lelaki transeksual, adalah lelaki Mukhannas yang mahukan jantina yang lain dari jantina yang mereka lahir. Ini berbeza dengan kaum Khunsa yang pada dasarnya bermaksud mereka yang dwi jantina.

Ingat lagi pada tahun 2009, seorang mak nyah berbangsa melayu telah disunting oleh seorang lelaki warga Britain yang pada mulanya menyangka mak nyah itu adalah wanita tulen. Lelaki Britain itu terpesona dengan kecantikan dan kelembutan mak nyah tersebut semenjak bertemu pertama kali di Sturbucks KLCC sehingga dia tidak kisah untuk menjadikan seorang mak nyah sebagai isteri. Begituah, dunia makin songsang. Adat dan maruah bangsa dicampak ke tepi tanpa ada rasa malu. Apatah lagi soal agama... Wallahualam.

Sebenarnya, apa yang membuat aku mula berbicara tentang topik pondan ini ialah ketika aku sedang membelek gambar dalam galeri telefon aku, terjumpa pula dengan gambar di bawah ini:-


Hurm.. Terbukti sungguh dunia memang sudah songsang. Ketam pun dan jadi pondan, siap stim lagi huhuhu.... Must Eat tau!

Gambar ni aku tangkap masa melihat menu di sebuah restoran ketam di kawasan Kelana Jaya. Kononnya teringin nak makan ketam, maka aku, Mr. Tunang dan Keklin pergilah cari restoran yang jual ketam. Alik-alik yang dapat, ketam pondan yang tengah stim hahahahahaha....

Biarlah ketam yang jadi pondan dan bukan kita, manusia...

~meowy~

2 comments:

Mr Tunang said...

pondan² sume mesti sokong ni.. MUST EAT NYAHHH!!!

Galuh Cendra Kirana said...

yewww.. tapi sedap nyahh.. mengenjoy jer keklin makan... yum yum... bila nk pegi lagi nii