9.5.10

Terbabit juga babi itu...

Aku baca akhbar sementara tengah bosan ni. Ketika aku tengah baca, hati aku jadi risau dan berpuluh kali aku menyebut nama Allah S.W.T dan beristighfar apabila terbaca tentang kematian akibat kemalangan jalan raya. Sungguh ngeri dan hati aku tersentuh melihat keluarga yang kehilangan isteri, suami, ibu, bapa dan anak kecil dari beberapa kejadian kemalangan yang terpapar dalam akhbar 8 Mei 2010.
Tidak dapat hendak aku bayangkan jika aku berada ditempat mereka. Pasti separuh nyawa bagai dicabut apabila melihat serpihan daging dan otak milik dia yang kita sayangi berada bersepahan di atas jalan raya.
Takziah aku ucapkan buat keluarga yang terbabit. Haaa, sebut pasal TERBABIT, sebenarnya ia adalah perkataan yang mendorong aku untuk menulis blog ni. Apa yang terbabit? Haaa, misteri betul...
Begini ceritanya. Dalam perasaan masih tidak tenang, aku masih mampu lagi menyelak helaian surat khabar dan membaca kisah-kisah seterusnya sehinggalah mata aku tertangkap pada tajuk besar "Isteriku isteri orang". Bunyi macam menarik sehingga menarik minat aku untuk membacanya.
Ia mengisahkan tentang seorang jejaka lingkungan 30-an yang kagum melihat rakan-rakannya memilih wanita Vietnam dari sebuah agensi mencari jodoh sebagai isteri. Lalu dia pun mendaftar dengan sejumlah wang dan impiannya untuk memiliki gadis Vietnam sebagai isteri tertunai. Tapi setelah lima bulan mendirikan rumah tangga, dia baru mendapat tahu bahawa isterinya itu sebenarnya adalah isteri orang kerana pernah berkahwin di Vietnam dan gadis itu telah tertipu dengan tawaran agensi tersebut yang sepatutnya menyediakan peluang pekerjaan di Malaysia untuknya dan bukan untuk menjadi isteri orang Malaysia. Sekarang, mangsa mahu mendapatkan penjelasan lanjut dari agensi terbabi. Babi? Yer, babi...
Oit, apa pulak aku mencarut!
Aku cuma ikut apa dalam surat khabar tu tulis je... Huhuhu....

Aku faham, semua orang tak sempurna. Kesalahan mengeja memanglah lumrah. Tapi kalau tersalah eja dan ejaan itu boleh memberi makna lain, kan ke payah namanya tu... Hehehe...
Aku bukanlah nak salahkan penulis tu, sebab aku pun selalu juga salah eja (typo error la).. Tapi aku nak ucap terima kasih juga pada penulis kerana sekurang-kurangnya selepas perasaan tidak tenang membaca kisah-kisah tragedi jalan raya bertukar menjadi ceria sedikit selepas membaca artikel itu... :)

p/s: Kenapa nak cari gadis luar negara, gadis kat Malaysia ni pun cantik-cantik belaka kan...?

~meowy~

No comments: