2.5.10

Kepastian yang melankolik

Untuk diluahkan, pastinya tidak. Tidak sanggup aku melihat mana-mana makhluk Allah kecewa kerana aku tahu rasa kecewa itu perit. Tapi perit lagi bila menanggung semua yang tidak terluah ini.
Untuk bersendiri, pastinya tidak juga. Tidak sanggup aku berpeluh-peluh untuk membina simpang andai jalan itu sudah lurus. Tapi mampukah terus melangkah bila ada bonggol yang melewatkan perjalanan sekaligus merubahkan langkah dan terus mencari jalan pintas?
Untuk berlari, pastinya tidak mungkin. Tidak pasti berapa masa yang aku perlukan untuk membuka ikatan yang membalut di kaki aku agar aku dapat bergerak bebas. Lagipun aku sudah terbiasa dan bisa bertahan walau kakiku terkunci.
Untuk meneruskan, ya itu pasti. Kenapa? Usah ditanya. Biarlah ia menjadi rahsia. Dan disaat rasa melankolik ini menyelubungi perasaan, aku sedar, aku hanya punya aku.


~~meowy~~

No comments: