23.3.11

GLOOMY SUNDAY by RESZO SERESS

Reszo Seress merupakan seorang pemain piano dan penulis lirik pada tahun 1933. Siapa sangka, dengan hasil mencipta lirik untuk lagu Szomoru Vasarnap (Gloomy Sunday) telah membuat ramai orang membunuh diri. Sebenarnya, lagu Gloomy Sunday mencerminkan hubungan Reszo dengan kekasihnya yang selalu bertengkar.

Tetapi yang anehnya ialah, apabila lagu ini mula dipasarkan, berlaku beberapa siri kejadian bunuh diri yang menjadi misteri hingga ke hari ini. okey, kat bawah ni ada beberapa fakta tentang kes bunuh diri yang berkait dengan lagu tersebut;-

  1.  Sungai Danube - Antara orang pertama yang membunuh diri adalah kekasih Reszo sendiri. Terjun jambatan. Polis menemui sekeping nota yang tertulis tajuk lagu tersebut iaitu Szomoru Vasarnap.
  2.  Berlin, Jerman - Seorang lelaki yang meminta sekumpulan pemuzik menyanyikan lagu misteri itu maut kerana menembak kepalanya sendiri dengan pistol sebaik sahaja pulang ke rumah. Sebelum kejadian, lelaki itu memberitahu jirannya bahawa dia jadi tertekan selepas mendengar lagu Gloomy Sunday.
  3.  New york - seorang pembantu kedai menggantungkan dirinya di rumah dan polis menemui salinan lirik lagu tersebut dalam bilik mangsa.
  4.  New York - Seorang setiausaha ditemui terbakar. Disyaki membakar sendiri. Polis juga turut terjumpa nota bertulis "Sila mainkan lagu Gloomy Sunday sewaktu majlis pengebumian saya."
  5. New York - Seorang warga tua mati terjun dari sebuah apartment. Dipercayai bunuh diri selepas memainkan lagu tersebut dengan piano.
  6. Rom - Seorang remaja terjun jambatan yang juga kononnya dirasuk lagu misteri tersebut.
  7. Tidak diketahui tempatnya - Seorang wanita ditemui mati terduduk. hasil siasatan menunjukkan dia memainkan lagu tersebut sebanyak 78 kali rakaman gloomy Sunday.
  8. Dan banyak lagi kes bunuh diri.


Maka, Pengarah sebuah stesen BBC memnutuskan untuk mengharamkan lagu tersebut dari terus diputarkan di mana-mana stesen radio.

Akhirnya, pada tahun 1968 Reszo Serres juga telah membunuh diri dengan menerjun dari tingkap bangunan kerana dia tidak lagi mampu membuat lagu sehebat seperti lagu Gloomy Sunday ini. Namun, penerjunan itu tidak berhasil kerana umurnya masih panjang. Tetapi, cubaan kali kedua membunuh diri akhirnya berjaya ketika dia sedang dirawat di hospital akibat cedera terjun dari tingkap.

Kat bawah ni, ada dua versi lagu Szomoru Vasarnap (Gloomy Sunday). Yang pertama, versi asal dan yang kedua versi inggeris. Harap lepas mendengar lagu ini, janganlah pula anda membunuh diri. Ingatlah bahawa, ajal dan maut adalah di tangan tuhan. Ingat Allah, jauhi dari kemungkaran. Amin...



VERSI ASAL :-
Ősz van és peregnek a sárgult levelek
Meghalt a földön az emberi szeretet
Bánatos könnyekkel zokog az öszi szél
Szívem már új tavaszt nem vár és nem remél
Hiába sírok és hiába szenvedek
Szívtelen rosszak és kapzsik az emberek...

Meghalt a szeretet!

Vége a világnak, vége a reménynek
Városok pusztulnak, srapnelek zenélnek
Emberek vérétől piros a tarka rét
Halottak fekszenek az úton szerteszét
Még egyszer elmondom csendben az imámat:
Uram, az emberek gyarlók és hibáznak...

Vége a világnak!
BAWAH NI TERJEMAHAN DALAM INGGERIS ;-
It is autumn and the leaves are falling
All love has died on earth
The wind is weeping with sorrowful tears
My heart will never hope for a new spring again
My tears and my sorrows are all in vain
People are heartless, greedy and wicked...

Love has died!

The world has come to its end, hope has ceased to have a meaning
Cities are being wiped out, shrapnel is making music
Meadows are coloured red with human blood
There are dead people on the streets everywhere
I will say another quiet prayer:
People are sinners, Lord, they make mistakes...

The world has ended!




P/S : Rasanya lepas dengar lagu ni takdelah sedih mana tapi agaknya zaman dah berubah, lagu begini untuk tertidur bolehlah kot... hehehehe ;p

~meowy~

1 comment:

Jojoe Ali said...

Rasa cam nak terkontut.

WORD VERI : 'shedow'. Uuuu.. psychic.